Zo cliché maar kijk je even mee? Terugblik 2020

De terugblikken vlogen je de laatste dagen om de oren waarschijnlijk, maar schijnbaar hebben we toch al snel het gevoel even terug te willen kijken en te zien wat we hebben ervaren en bereikt in het voorgaande jaar. Ik blijkbaar dus ook.

Een andere levensstijl
Waar ik vooral aan denk wanneer ik kijk naar 2020 is natuurlijk een verandering in onze levensstijl. Niet meer uit eten kunnen, geen feestje meer bezoeken, de angst hebben dat mensen in je omgeving ziek worden of jijzelf, winkels die gesloten zijn, mondkapjes die onwennig aanvoelen en ga zo maar door. Als iemand me in 2019 had verteld dat dit allemaal zou gebeuren dan had ik zeker gek opgekeken.

We hebben voornamelijk veel tijd thuis doorgebracht de laatste maanden. Wat ook inhield dat we minder gelegenheden hadden om ons helemaal voor op te dirken. Sommigen droegen evengoed hun dagelijkse (werk)kleding in huis en anderen (waaronder ikzelf) vonden veel comfort in (fijn zittende maar niet per se heel stijlvolle) huiskleding. In principe heb je eigenlijk maar weinig nodig qua kleding in tijden als deze en vooral wanneer je thuis werkt. En ik heb het nu over ‘nodig’ en niet over waar je jezelf het meest goed bij voelt. Dat verschilt namelijk behoorlijk per persoon. De één is niet vooruit te branden in een huispak en de ander voelt zich dan pas helemaal op zijn/haar gemak.

Online shoppen
Tijdens de eerste lockdown leek het erop dat een groot deel van de maatschappij even geen behoefte had aan winkelen en de focus legde op andere dingen. Menig persoon ging hobbyen, meer bewegen of bingewatchte de dag door. Maar na verloop van tijd begonnen retailers toch een flinke toename te zien qua online aankopen en momenteel gaan deze bij vele winkels door het dak. Uiteraard voor een deel vanwege de (op dit moment) gesloten fysieke winkels, maar deels ook vanwege de reden waarom we altijd al shoppen: emotie.

We winkelen (over het algemeen) omdat we ons even niet zo lekker voelen met wat we al hebben en misschien wel zelfs een beetje down zijn en een opkikkertje zoeken. Misschien voelen we ons juist verveeld of leidt het ons even af van de dagelijkse berichtgeving die (nog) niet al te positief is. Angst speelt op dit moment ook een rol en een leuke aankoop kan je daarbij even afleiden. Het is voor iedereen weer anders. Daarbij zitten we zowat vastgeplakt aan onze telefoons en kijken we regelmatig op social media (zoals Instagram) waar we vervolgens weer allemaal nieuwe dingen voorbij zien komen. Iets wat ons onbewust beïnvloedt en bijdraagt aan ons koopgedrag.

Persoonlijke terugblik
Daar ligt dan ook een meer persoonlijke noot wanneer ik terugkijk op 2020. Het afgelopen jaar heb ik veel tijd gestoken in mijn Instagram account (@sandrakleinestaarman). Nadat deze zo’n beetje instortte in 2019, toen ik stopte als fashion influencer en weinig nieuws meer plaatste maandenlang, besloot ik om het toch een nieuw leven in te blazen. Tenslotte had ik al wat opgebouwd en was mijn doelgroep in eerste instantie niet de vrouw die al duurzaam bezig is qua kleding, maar juist degene die hier nog maar weinig mee doet. Dit bleek een moeilijk project te zijn. Met name om de reden dat wanneer men er nog niet mee bezig is, er ook weinig interesse voor bestaat. Logisch ook. Mij had je 4 jaar geleden ook van alles kunnen vertellen over slow fashion en dan had ik waarschijnlijk ook even de andere kant op gekeken. Wat volgde was een flinke daling in likes en interactie. Begrijpelijk, maar ik ben er uiteraard ook niet gevoelloos onder gebleven. Toch heb ik dit grotendeels naast me neer kunnen leggen omdat ik een hoger doel had dan likes en comments verzamelen. Ik wilde gewoonweg bewustwording creëren. En of dit nou 1 persoon per week bereikte of 50.000 deed er steeds minder toe.

Wat voor mij vorig jaar in ieder geval erg duidelijk is geworden is dat ik zo min mogelijk outfits wil delen en geen samenwerkingen aan ga met welk (duurzaam) merk dan ook, want ik wil niets aan je verkopen. Ik heb geen commerciële insteek, omdat ik je juist hoop te inspireren om wat minder te shoppen. En wanneer je dan constant nieuwe lookjes ziet voorbijkomen draagt dat er niet aan bij. Tenslotte zijn we al snel verleidt weer te shoppen wanneer we iets leuks zien bij een ander.

Instagram dilemma
Soms vraag ik me dan ook wel eens af of Instagram wel het juiste medium is voor mijn missie, omdat het tegenwoordig een platform is dat aankopen wilt stimuleren. Dat is tegenwoordig nog duidelijker geworden nu de interactie knop is vervangen door een shopping icoontje waarmee je meteen kunt kopen wat je in je tijdlijn voorbij ziet komen.

Een dilemma, maar wel een waar vast een antwoord voor te vinden is in dit nieuwe jaar. Ik kijk er dan ook naar uit om uit te zoeken hoe ik de mensen die graag willen minderen beter zou kunnen bereiken. Dit jaar hoop ik ook meer hier op Mindgloss te kunnen delen en nog meer mensen blij te maken met mijn eerste korte e-book ‘Het Nieuwe Winkelen’. Het doet me goed om te zien dan al ruim 100 Nederlandse vrouwen dit hebben gedownload. Voornamelijk omdat dit mijn enige Nederlandstalige kanaal is.

Ik hoop je ook dit jaar weer zo nu en dan hier terug te zien en wens je een mooi en gezond 2021!

 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie

To see the Instagram feed you need to add your own API Token to the Instagram Options page of our plugin.