Je bent niet mooi genoeg!

Klinkt hard he als iemand dit zomaar tegen je zou zeggen?

Stel dat je dit iedere dag zou horen? Plus dat je zou horen dat je niet gelukkig genoeg lijkt en dat je misschien niet slank of interessant genoeg bent. Hoe zou je je dan voelen?

Ook al is misschien je reactie: “Daar zou ik me niets van aantrekken!” in werkelijkheid doet het wel wat met je, in ieder geval op onderbewust niveau. Er zijn maar weinig mensen bestand tegen dit soort uitspraken.

Maar als ik je nu vertel dat je dit nu al vrijwel dagelijks te horen krijgt. Danwel niet door iemand die dit recht in je gezicht zegt maar door middel van alle media die jou dit vaak op een onbewust niveau influisteren. Zoals die influencer die er altijd geweldig uitziet of dat ene merk dat zich associeert met succes en luxe. Of gewoon de tv of de magazines die je voortdurend bombarderen met sexy afgetrainde lichamen en gelukkige mensen.

Of je dit nu wilt of niet, je brein gebruikt al de informatie die je in de on en offline media voorbij ziet komen, voor het creëren van een kaart van de wereld om je heen. Zij ziet er mooi uit, hij is goed gekleed, zij krijgt veel aandacht, zij lijkt altijd gelukkig etc. Deze kaart wordt vervolgens ons referentiekader waarin we onze eigen positie bepalen en betekenis aan de wereld geven. Tenslotte heeft niets in zichzelf betekenis, maar alleen wanneer je het vergelijkt met iets anders.

Wanneer je bijvoorbeeld het idee hebt dat je extravert bent, dan betekent dit dat je vanuit je eigen ervaring (d.w.z. van alle mensen die je in je leven ontmoet hebt) vindt dat je gemiddeld extraverter bent dan de mensen die je tot nu toe kent. Maar stel dat je dezelfde persoon zou blijven maar opgroeide in een omgeving waar mensen nog véél extraverter zijn dan jij. Ineens zal je jezelf niet meer zien als extravert maar als een introvert persoon. Tenslotte zijn de meeste mensen die je kent zijn nog extraverter. Met andere woorden, de omgeving waarin jij je de hele dag bevindt bepaald hoe je jezelf ziet en beoordeeld.

Wat nu wanneer je door alle (social) media je brein constant voedt met het idee dat veel mensen er beeldschoon uitzien, perfecte outfits hebben, luxe levens leiden en succesvol en gelukkig zijn? Juist, dan is dat ook gelijk de wereld waaraan je je spiegeld. Met andere woorden, een moeilijke wereld om aan te voldoen en bovendien heel vermoeiend. Hoe je het ook went of keert dit spiegelen doet wat met je zelfbeeld. Door jezelf te vergelijken met al die perfecte plaatjes krijg je namelijk constant de boodschap dat je niet mooi goed genoeg bent zoals je bent.

Maar.. *sarcasme aan* er is geweldig nieuws! Er is een hele eenvoudige oplossing!
Als je die ene jas koopt ben je wel weer goed genoeg en helemaal van deze tijd. Want, kijk maar deze trendy mensen dragen hem ook! En als je die ene sneakers haalt ben je wel interessant en een mooie meid. Want, kijk maar die prachtige vrouw draagt ook diezelfde sneakers.

Het is in principe geniale marketing. Door je constant te voeden met een contrast tussen wie je bent en hoe je kunt zijn zorgt de fashion industrie voor een verminderd zelfbeeld. Maar tegelijkertijd bieden ze je een remedie aan: Koop hun producten en je voelt je gelijk weer een stuk beter!

1 Reactie

Geef een reactie

To see the Instagram feed you need to add your own API Token to the Instagram Options page of our plugin.