“Eens kijken wat voor onzin ik heb gekocht”

Afgelopen zomer zat ik, met man en baby, op het terras te genieten van Italiaanse lekkernijen. Naast ons zaten twee jonge vrouwen. Ik schatte ze midden 20. Ze zaten er met grote shoppingbags en ik ving het volgende gesprek tussen deze twee vrouwen op (een conversatie op die ik interessant vond).

Vrouw 1: pakt een van haar plastic tassen en zegt: “eens kijken wat voor onzin ik heb gekocht”.
Vrouw 2: geeft een lachje.
Vrouw 1: “Ik schrok van de rekening! €60!”
Vrouw 2: “Ja dat gaat snel hè in zo’n winkel”

Op zich niet een heel bijzonder gesprek, maar die eerste zin bleef een hele tijd door mijn hoofd gaan; eens kijken wat voor onzin ik heb gekocht…
Het is zo’n goed voorbeeld van het huidige consumentisme. Gewoon de stad in gaan, voor de gezelligheid, om vervolgens met onzin thuis te komen waar je dan bijvoorbeeld 60 euro aan kwijt bent.

Een korte tijd later zag ik bij een influencer op Instagram iets soortgelijks voorbij komen. Ze was met haar vriend naar de Ikea en schreef bij haar post: “We hebben eigenlijk niets nodig, maar ik ben benieuwd waar we nu weer mee thuiskomen”.

 

Need I say more? Hebben we het werkelijk zo goed? Zijn we echt zo onwetend? Of zijn we als een los blad in de wind overgeleverd aan wil van de commercie?

Zoveel vragen die ik heb.. maar wanneer je een beetje om je heen kijkt en ziet wat er in de wereld gebeurd, dan vraag ik mij serieus af wat er leuk is aan het kopen van spullen die jezelf onzin noemt. Dit heeft niets meer te maken met het, vaak slappe excuus, dat je het echt wel ‘nodig’ hebt. Dit is gewoon toegeven dat je bewust onzin aan het kopen bent. Gewoon voor de lol. Als tijdverdrijf. Dit terwijl de wereld zo’n beetje in brand staat door onze overconsumptie.

 

‘I DON’T NEED ANYTHING
BUT I’M CURIOUS
WHAT I END UP BUYING’

said the mindless consumer a.k.a. fashion zombie

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie

To see the Instagram feed you need to add your own API Token to the Instagram Options page of our plugin.