Eline “Verwacht niet van jezelf dat je in één vingerknip je garderobe en de wereld kan veranderen”

Eline Reynders is 27 jaar en woont in Limburg (België). Daar werkt ze als Content & Performance Manager bij een Belgische energieleverancier. Ze is zelfstandige in bijberoep als copywriter en social media strategist én bovendien ook een gepassioneerd blogger.

Wat was voor jou de aanleiding om op een gegeven moment te veranderen op het gebied van kleding consumptie? En sinds wanneer ben je daar mee bezig? 
Meer dan 6 jaar geleden startte ik een eigen blog om mijn schrijfstijl voor mijn toenmalige opleiding te verbeteren. Al snel transformeerde het in een publieke blog waarop ik voornamelijk mode- en beautynieuws deelde. In december 2017 onderging de focus van mijn blog de grootste verandering, gezien ik mezelf een nieuwe mindset en missie aanmat: nooit meer fast fashion kopen. 

Waarom? Ik lag toen erg in de knoop met de wegwerpmaatschappij waarin we leven, maar ook met de oppervlakkigheid op sociale media. De druppel die mijn emmer helemaal deed overlopen was de documentaire The True Cost van Andrew Morgan. Die belicht de afschuwelijke waarheid achter de kledingindustrie. Ik was allesbehalve akkoord met de beelden die ik te zien kreeg en wilde er dan ook mijn missie van maken om enkel en alleen nog duurzame en ethisch verantwoorde kleding te kopen én iedereen mee te nemen in dat verhaal. 

Hoe heb je dit vervolgens aangepakt? 
Ik was al een aantal jaren geïnteresseerd in eco-vriendelijke kleding en eerlijke handel, dus ik kende gelukkig al wel wat merken binnen de categorie ‘duurzame mode’. Maar dankzij onze goede vriend Google ligt er natuurlijk een wereld aan informatie aan onze voeten. Al snel belandde ik dus op websites die me kennis lieten maken met de wondere wereld van keurlabels en certificaten, milieuvriendelijke materialen, greenwashing bij modemerken, enzovoort. Om mijn kledingkast geleidelijk aan duurzamer te maken, heb ik voor de verhuis naar een nieuwe stek een grote closet sale georganiseerd. Ik keek toen heel kritisch naar de inhoud van mijn garderobe en heb uiteindelijk meer dan 70 kledingstuks en accessoires verkocht. Een win-win, want zo had ik meteen een zakcent om dat jaar eco-vriendelijke kledingstuk(s) aan te schaffen. 

Hoe zou je je winkelgedrag op modegebied nu omschrijven? En hoe zag dat er voorheen uit?
Ik ben nooit erg gevoelig geweest aan koopimpulsen, maar natuurlijk heb ik in mijn tienerjaren – net zoals iedereen? – samen met mijn vriendinnen de winkelstraten regelmatig getrotseerd. Toen kochten we met ons zakgeld wellicht ‘zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld’. Als dertienjarigen waren we ons absoluut niet bewust van de impact van de kledingindustrie op mens en milieu. Gelukkig is die periode voorbij. (lacht)

Vandaag koop ik bijlange niet meer maandelijks én ben ik me heel bewust van de kledingstukken die in mijn kast hangen. Dat laatste zorgt ervoor dat je perfect weet wat je al dan niet nodig hebt. Wanneer ik een nieuw kledingstuk wil aankopen, koop ik uitsluitend bij Europese labels die hun kleding op een ethisch verantwoorde manier produceren en liefst met een zo laag mogelijke impact op het milieu. Ik geniet er ook van om (nieuwe) duurzame labels te leren kennen en er over te lezen – zonder dat ik overga tot een aankoop. 

Welk effect (op jezelf/je psyche) heb je gemerkt sinds je hier bewuster mee omgaat?
Enerzijds is er veel meer rust in mijn hoofd. Door het feit dat ik mezelf bijvoorbeeld heb uitgeschreven op alle fast fashion nieuwsbrieven, word ik ook helemaal niet getriggerd om ‘trendy dingen van het moment’ te kopen.
Verder stel ik mezelf steeds de volgende vragen: Heb ik dit item echt nodig? Heb ik al een gelijkaardig stuk in mijn kledingkast hangen? Zal ik het voldoende lang kunnen dragen? Is het combineerbaar met veel items uit mijn garderobe? Anderzijds hecht ik veel meer waarde aan de kledingstukken die ik al heb. 

Welke uitdagingen kom je tegen? 
Als blogger over duurzame mode krijg ik heel regelmatig te maken met twee foutieve stellingen: “Duurzame mode is niet betaalbaar” én “duurzame mode past niet bij mijn stijl”. Dit is zo onwaar en dan probeer ik het telkens zo goed mogelijk uit te leggen. De gemiddelde consument van vandaag neemt de miniprijzen van bijvoorbeeld H&M, Zara of Primark als referentie. Terwijl het onmogelijk is om in goede omstandigheden een t-shirt van € 5 te produceren..

Aan welke tips heb je het meeste gehad? En waar heb je deze gevonden?
1) Aan het begin van 2020 werd ik door een Nederlands merk uitgedaagd 20 dagen met 20 kledingstuks toe te komen. Schoenen, sjaals, jassen en tassen inclusief. Een variant op de traditionele capsule wardrobe, om het in officiële termen te benoemen. Dat vond ik een ge-wel-dig idee en eens een andere invalshoek om bewuster naar je kledingkast te kijken. 

2) Geloof niet zomaar alles wat je ziet. Greenwashing is anno 2020 meer dan ooit aanwezig. Nederlandse blogger Sara van WhenSaraSmiles.nl doet me de ogen regelmatig openen dankzij haar fantastische reflecties op zogenaamd groene campagnes van modeketens (zoals bijvoorbeeld H&M). Haar kanalen vind ik sowieso een aanrader boordevol must-reads en tips.

Wat zou je anderen mee willen geven die hier nog niet mee begonnen zijn maar wel interesse hebben in een verandering?

  • Schrijf je uit op nieuwsbrieven van fast fashion ketens en ontvolg hen ook op sociale media. Zonder die triggers doe je veel minder impulsaankopen. Goed voor je portemonnee én voor je kledingkast.
  • Doe eens een kledingruil met vriendinnen of verkoop de stuks die je niet meer draagt. Zo heb je meteen wat geld om je eerste duurzame stuk te kopen, net zoals ik in het begin deed. Win-win!
  • Verwacht niet van jezelf dat je in één vingerknip je garderobe en de wereld kan veranderen. Stap voor stap is nog steeds de beste werkwijze. Ontdek welke kleding je hebt, welke items je niet draagt en dus beter verkoopt of doneert, … Maar geef jezelf ook de tijd om te ontdekken welke waarden voor joú het belangrijkst zijn. Sommigen geven de voorkeur aan fairtrade, anderen vinden de milieu-impact belangrijker en nog anderen willen gewoon dat hun kleding vegan is. Jij bent de baas over je (nieuwe) kledingkast of -missie. En ik wens je er ongelooflijk veel succes mee.

Voor meer tips of vragen rond duurzame mode en een bewustere mindset is iedereen méér dan welkom op www.elinerey.be of https://www.instagram.com/elinerey/

 

Foto van Eline is gemaakt door Elke Wendrickx

Geen reactie's

Geef een reactie

To see the Instagram feed you need to add your own API Token to the Instagram Options page of our plugin.